ارز دیجیتال یا رمزارز (Cryptocurrency) چیست؟ + کاربردهای رمزارزها

https://bayanbox.ir/view/103439260189601641/cryptocurrency-%D8%B1%D8%A7%D8%AD%D8%AA-%D8%AD%D9%82png.jpg

رمزارز(Cryptocurrency) نوع خاصی از پول دیجیتال است که بر اساس علم رمزنگاری ساخته شده است. اکثر ارزهای دیجیتال برای منتفع شدن از ویژگی‌های اصلی و عالی مانند غیرمتمرکز بودن، شفافیت و تغییرناپذیر بودن ازفناوری بلاک چین بهره می برند.

لازم به توضیح است که ماهیت غیرمتمرکز رمزارزها به این معنی است که هیچ نهاد، گروه یا سازمانی آن‌ها را کنترل نمی‌ کند.

ارزهای دیجیتال را به صورت مستقیم و بدون دخالت هرگونه واسطه‌ای می توان در اینترنت به شخص دیگری ارسال نمود.

کریپتوکارنسی ها مثل ریال و دلار پول‌هایی هستند که با اهداف مختلفی ایجاد و پخش می شوند. فرایند ایجاد برخی از این پول‌ها مثل بیت کوین با ماینینگ یا استخراج انجام می‌ شود و برای برخی دیگر، تمامی سکه‌ها(Coins) از قبل به صورت استخراج شده در شبکه قرار دارند.

رمزارزها بر روی فناوری‌ دفترکل توزیع شده ایجاد می شوند که یکی از محصولات مهم آن، فناوری بلاک چین است. قابل به ذکر است که بلاک چین‌ های عمومی که اکثر ارزهای دیجیتال از آن استفاده می‌کنند، قابلیت مشاهده تمامی تراکنش‌ها را چه برای افرادی که در شبکه حضور دارند و چه برای افراد خارج از شبکه فراهم می‌کنند.

رمزارزها چرا ایجاد شدند؟

ایده بوجود آمدن کریپتوکارنسی ها از آنجا نشات گرفت که دو مشکل اساسی اعتماد کردن به شخص دیگر و دوبار خرج کردن وجود داشت.

وقتی ما از یک بانک برای نقل و انتقالات پولمان استفاده می کنیم، به واقع به آنها اعتماد میکنیم. این اعتماد در خیلی از موارد برای پیشرفت در کارهایمان ضرورت دارد.

مشکل دوبار خرج کردن در سیستم‌های مالی نیز که بوسیله سرورهای اصلی با بررسی موجودی‌ های صاحبان حساب رفع شده بود، جلوی افراد را از خرج کردن دوباره‌ی مقدار مشخصی پول می‌گرفت. این راه حل به شکل غیرمتمرکز در بیت کوین ارائه شد و تمامی افراد توانستن با بررسی تاریخچه تراکنش ‌ها از تقلب کردن دیگران پیشگیری کنند.

بیت کوین (Bitcoin) به عنوان اولین پول الکترونیکی عرضه شد که توانست مشکل اعتماد و دوبار خرج کردن را رفع کند. با بوجود آمدن بیت کوین دیگر نیاز نبود افراد برای انتقال و نگهداری پول به شخص، سازمان، گروه و یا بانکی اعتماد کنند.

باگذشت زمان رمزارزها برای حل مسائل مختلفی ایجاد شدند. برای مثال اتریوم(Ethereum) به عنوان بستری برای توسعه برنامه‌های مختلف و اجرای کردن قراردادهای هوشمند معرفی کرد و ریپل(Ripple) با نگاه خوشبینانه‌ نسبت به بانک‌ و بانکداری، بر روی تجدید ساختار ارتباطات بین بانکی و ارائه دادن سیستم پرداختی پرسرعت و کم ‌هزینه ایده های جدیدی را ارئه دادند.

امروز ما شاهد آن هستیم که ارزهای دیجیتال زیادی ایجاد شده اند که هر کدام سعی دارند قسمتی از مشکلات و مسائل ما را حل نمایند و کاری کنند تا دنیا جای راحت و بهتری برای زندگی کردن شود. برای مثال می توان اتریوم، بایینس کوین، ریپل، دوج کوین، ایاس، ترون،بیت کوین کش،لایت کوین، شیبا، سیف مون و ... را نام برد.

انواع ارزهای دیجیتال کدامند؟

ارزهای دیجیتال در سه دسته جایگذاری می شوند.

دسته اول که شامل یک رمزارز هست و فقط بیت کوین در آن قرار می گیرد.

دسته دوم آلت کوین ها یا کوین ها هستند که هر کدام شبکه بلاک چین مخصوص خود را دارند. البته گروهی از انها از کدهای بیت کوین ساخته شده اند یا به اصطلاح فورکی از بیت کوین هستند.

گروهی دیگر از این آلت کوین ها شبکه اختصاصی خود را دارند مانند اتریوم و ریپل. این ها معمولا برای کاربردهای بیشتری بجز پول دیجیتال ایجاد می شوند.

دسته سوم توکن ها هستندکه بر بستر یک بلاک چین دیگر ایجاد می شوند و برای اجرای تراکنش خود از بلاکچین اصلی استفاده می کنند. توکن‌ها نیز کاربردهای مخصوص خودشان را دارند و هر کدام با هدف خاصی تولید می شوند.

 

چرا ارزهای دیجیتال بین مردم محبوبیت پیدا کردند؟

کریپتوکارنسی ها بازار پرنوسانی دارند، همچنین فناوری که از آن استفاده می کنند و ایده های موجود در آنها به شکلی است که آزادی بیشتری به انسانها میدهد و جذابیت های تازه ای برایمان بوجود آورده اند. رمزارزها بر پایه علم ریاضیات و علم رمزنگاری شکل گرفتند و سعی می کنند تا حد ممکن امکان تقلب را افراد بگیرند.

رمزارزها چگونه خرید و فروش(معامله) می شوند؟

یکی از سوالات پرکاربردی که برای اکثر کسانی که تازه با این صنعت آشنا می شوند این است که چگونه ارز دیجیتال بخریم؟

ارزهای دیجیتال از طریق صرافی های آنلاین داخلی و خارجی خرید و فروش کرد. بعنوان نمونه، صرافی آبان تتر، صرافی بایینس، صرافی کوینکس، صرافی کوین بیس، صرافی هات بیت، صرافی کوین تایگر و ... را می توان نام برد.